Ofta räcker ett varför. Kanske två ändå. (färdig)

Jag satt och åt lite mat för mig själv när jag kom att tänka på en grej som jag tidigare hade uppmärksammat. Jag har nämligen funderat på om det är så att jag är något mindre “hetlevrad” i min kommunikation än folk i det landet som jag föddes i. Jag tänkte för mig själv att det verkar vara en grej med sättet som folk kommunicerar i länder runt hela Medelhavet. Vad kan det vara?

Jag föreställer mig att många väljer att stanna aningen för tidigt i tankarna. Det går att nöja sig med en tanke om att “Folk från land X är på det där sättet“.  Men egentligen räcker det att tänka en till tanke “Men folk i fler länder runt medelhavet…” för att den ursprungliga tanken “Folk från land X…” inte ska hålla. Eftersom “sättet/beteendet” som jag försökte att förklara med personens ursprung även finns hos människor med annan härkomst så talar det emot att ursprung skulle räcka som en förklaringsmodell. Nu behövde jag istället fundera på varför den hetlevrade kommunikationen, “varmblodigheten”, finns i men även utanför Egypten? Enligt rykten finns den runt hela medelhavet och kanske även utanför.

Hmm sa jag till mig själv. Kanske är det själva havet som påverkar deras sinnen. Tänk om det är som den där gamla idén om “miasma”, dvs den där ondskefulla luften som spred sjukdomen Malaria. Men å andra sidan så krackelerade idén om miasma när folk insåg att det var en särskild typ av myggor i luften och inte luften i sig. Kan det på liknande sätt vara så att havet gör någonting med fisken som de äter? Nja gillar inte det riktigt. Det är alldeles för psykedeliskt för min smak. Men jag gillar åtminstone biten där fisken är boven i dramat. Jag bevarar idén om att det är någonting i maten och tänker lite till. Vad kännetecknar maten?

Kanske innebär de geografiska förutsättningarna runt medelhavet att jordbruket ger likartad skörd länderna emellan och att alla som äter av det flippar“. Nja gillar inte det, för mycket voodoo för min smak. Men jag gillar geografi som modell. Det känns tillräckligt storslaget. Så jag går vidare i min tankeström med det i bagaget.

Kanske har geografin gjort att de har samma behov av byggmaterial och naturliga resurser. Då kan de bli sugna på att stjäla och plundra från varandra för att ha mer material till sig själva. Ja, kanske till och med kriga mot varandra inspirerade av paranoian som säger att grannen tittade snett på din ko(“my precious”). Framförallt är medelhavet väldigt kompatibelt med jordbruk och därmed långvariga civilisationer. Tänk om hundratals år av krig avbildas i konst, musik, arkitektur och litteratur – kultur – så att barnen växer upp med värderingar som handlar om heder, ära och plikt. Intressant, men nu har jag ätit klart. Ärendet bordläggs tills vidare.