Polisen behöver förstå sin uppgift lite bättre

En liten fejd med polisenÄr den här bilden kontroversiell?

En av polisens representanter hade den här bilden på twitter.

Jag kritiserade honom och han gick direkt i försvarsläge. Det märkligaste var att  många personer gick tills hans försvar. Jag önskar att de insåg problemet…

Lite kommentarer från twitter(jag i orange):

Bilden visar det rätta förhållandet. Rättsstaten har villkorat allt legitimt bruk av våld. Vi behöver kvitton.

Osmickrande, närmast kontroversiellt att polismän använder sig av politiserad satir…

Responsen:

Filma hur mycket ni vill. Bara det inte hindrar vårt arbete. Vilket händer rätt ofta.

Mitt svar:

Ni ifrågasätter ett förhållande som är adekvat. Den som lagstridigt stört erat arbete hanterar ni lagenligt.

Min motivering: Anledningen till att det är ett problem att polisen beter sig så här är att polisen och armén är de enda 2 institutionerna som enligt lagen får använda sig av våld i sitt arbete(våldsmonopol). Eftersom de har medlen för att göra sig fria från att tjäna staten och att istället störta staten, så har alla civiliserade länder riktlinjer som förhindrar polisen från att beblanda sig i politiken. Men är bilden verkligen politiskt laddad. Jag menar att svaret är ja – och det beror på min definition av politik. Politik är i grund och botten bara allmänhetens(“folkets”) ideér om rätt och fel samt hur dessa ideér ska efterlevas. Det är en politisk överträdelse att polisen ifrågasätter ett beteende som i sig inte är olagligt. Polisen har inte rätt att rekommendera oss att bete oss på ett sätt som ger de spelrum utöver det som vi genom lagen har tilldelat de. Bilder av den här typen går under namnet “propaganda” – de lämnar ett diskret intryck bakom sig. Om tillräckligt många tror på idén så kommer de genom riksdagen att se till att polisen får jobba med mycket mer sekretess och friare tyglar… Låt mig säga så här: även om polisen som la upp bilden inte hade som syfte att det skulle vara propaganda så är det just den typen av saker som läggs upp i propaganda syfte. Problemet är alltså ännu större om poliser under utbildning inte lär sig sina förpliktelser inför samhället samt vad de får och inte får göra…

police

Ett konkret exempel

Bilden till höger är från Egypten. Där är polisen en politisk rörelse som har egna ambitioner med hur den vill att landet ska styras. Konsekvensen är att polisen kan förse inhydra ligister och vandaler med vapen och utrustning och därefter titta bort medan de personerna skapar den kaos som diskrediterar regeringen. När regeringen sedan faller på grund av missnöjet mot att de “skött sig dåligt” så upphör helt plötsligt kaoset. Men priset som folket får betala är att de får nöja sig med att leva i en berövad stat. Ett stockholm-syndrom där hela nationen är gisslan.

Ett exempel från Sverige

Vissa poliser provocerar ungdomar för att trigga igång en häftig respons och ha en anledning att “rensa gatorna”. De gör inte staten en tjänst även om området tillfälligt blir lugnare. Jag hatar förtryck och hade jag inte varit alltför trött den dagen för ett par år sedan så hade jag nog varit en av de ungdomarna. Det räcker med att ifrågasätta en provocerande polis så blir polisen fysisk och gör du minsta motstånd så hamnar du på en våld mot tjänsteman rätt in i häktet. Där börjar en livslång misstro mot systemet, nya vänskapskretsar, och ett klippkort in till finkan.

“Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” – Benjamin Franklin.